Kong Åge av uteamfiet!

Publisert 20. juni 2022

Lørdag kveld holdt hans rockemajestet Åge Aleksandersen hoff i Hjertnes uteamfi. Hyllesten fra folket var både massiv, umiddelbar og velfortjent!

Når legenden fra Namsos og hans nimannsband, inviterer til dans og fyrer av sin mitraljøse av et musikkshow, blir man vitne til noe helt særgent. Med ett befinner man seg i en suggererende heksegryte full av fest, fyverkeri, spilleglede, allsang og hygge.

Full fest! Når Åge Aleksandersen og hans ni musikalske medhjelpere inviterer, så blir det alltid full fest. Fra første akkord, til de går av scenen et par timer senere. Foto: Artyfy

Åge Aleksanderen har vært en markant del av norsk rock helt siden slutten av 1960-tallet og samtlige av hans plater siden 1980, har solgt til gull. Han har mottatt det som er av priser og utmerkelser og i 2006 ble han sogar utnevnt til Ridder 1. klasse av St. Olavs Orden for sine mange år og utalige bidrag i musikkens tjeneste. Det var med andre ord ingen hvem-som-helst som inntok Hjertnes Amfi 1 i Sandefjord lørdag kveld.

Der var stemningen god og sydende allerede en god stund før Åge & Sambandet pangstartet sommerkvelden med «Levva livet» presis klokken 21.00. Og når det anslaget var satt, ble det intet mindre enn full fest de neste drøye to timene. Fra første akkord på Aleksandersens Fender Telecaster, er det aldri tvil om hvem som er kongen av uteamfiet. Det er heller ingen tvil om at mannen har kommet til byen for å servere oss en gedigen musikalsk humørpille.

Gitardueller. Åge Aleksandersen (til venstre), Skjalg Raaen og Gunnar Pedersen sørget til tider for ellevill strengeleik. Foto: Artyfy

- Æ glede mæ no´frøktelig, sa hovedpersonen før konserten og det var tydelig at dette ikke var tomme ord. For her ble et fullsatt amfi vitne til en intens spilleglede, et boblende humør og total tilstedeværlelse fra en virtuos gjeng som virkelig blør for rockedrakta. Da «Lys og varme» kom som låt nummer fem i rekken av til sammen 20 sanger, var magien i amfiet etablert. Aleksandersen trengte knapt å synge tekstlinjene selv - den jobben tok publikum seg av på rungende vis. Og når maskineriet på 10 stykker kort tid etter serverte en forrykende «Hold fast», var det full fyr i leieren.

Og sånn fortsatte kvelden. Fra det rolige og stemningsfulle til full øs med gitardueller, velkoreografert poging og hemningsløs headbanging. Som Aleksandersen selv sa det: «En konsert med Åge & Sambandet er en stemningsmessig berg- og dalbane». Og det har han rett i, for her veksler det fra nedpå og tilbakelente varianter som vakre «Mitt Land» og nevnte «Lys og varme», til låter som «2 skritt», «Dekksgutten», «Rio» og elleville «Min dag». Og - det er kanskje på de siste variantene maskineriet er på sitt aller mest velsmurte.

Uansett, en kveld med hans rockemajestet Åge Aleksandersen og hans høypotente Sambandet kan aldri bli en likegyldig affære. Her må selv den mest blaserte konsertgjenger før eller siden gi tapt og bare la seg rive med og bli med på moroa. Og i Sandefjord lørdag kveld fikk publikum dessuten oppleve noe Aleksandersen aldri tidligere har gjort på en konsert.

Dobbeldans. To jenter fikk danse med Åge Aleksandersen i uteamfiet på Hjertnes lørdag. Det er ikke farlig å eldes når det kan skje på denne måten. Aleksandersen har rukket å bli 73 år, men det merkes verken på stemmen eller vitaliteten. Foto: Artyfy

Under låta «Dains med mæ» spør han med ett om det er noen som vil danse og straks etter blir ikke én, men to jenter geleidet opp på scenen for å danse med herr Aleksandersen, akkompagnert av en dansende blåserekke. Sammen skapte de et aldri så lite magisk øyeblikk i Hjertnes uteamfi. En sånn gest gjør bare artister som er i toppslag og som koser seg på scenen.

På sedvanlig vis ble det hele avsluttet med en forrykende blanding av «Twist and shout» og «Levva livet» før gjengen takker hjerteligst for seg til tonene av en smektende wienervals foran et lykkelig og medtatt publikum.

Takk for dansen kong Åge! Snakk om å levere varene!

Flemming Hofmann Tveitan

For ordens skyld: Anmelderen er en del av Artyfy, og teknisk sett derfor ikke 100% uhildet i sine meninger. Likevel: teksten er etter beste evne skrevet etter vanlig standard og kriterier for en kulturanmeldelse.

Flere artikler